Белгілі жазушы Мұхтар Мағауин Америкадан Түркияның Кемер қаласына қоныс аударған
«Túrkistan» халықаралық газетінде ақын Светқали Нұржанның белгілі жазушы Мұхтар Мағауинмен кездесуі жайлы мақаласы жарияланды, деп хабарлайды Qaz365.kz.
Ақынның «Мэтр Мағауинмен мәшһура» атты мақаласында айтылғандай, жақында Мұхтар Мағауин Америкадан Түркияның Кемер қаласына қоныс аударған.
«Қала сыртынан күтіп алған жазушының ұлы Едіге шаңырағына бастады. Аға-жеңгемізбен арқа-жарқа амандастық. Бақытжамал жеңгем менің тамыз айында шығыс бетті, Алтай жақты аралағанымнан хабардар екен, қуанып қалдым. Аман-түгелден соң ілкі сауалым: «Алтын Орда» бітті ме?» болды. Ол кісі: «Америкадан соңғы нүктесін қойғасын барып бері қарай қозғалдық», – деді. Бұл біз үшін қуанышты, бәлкім, күллі Алаш үшін сүйінішті, сүйіншілі хабар еді», – деп жазды Светқали Нұржан.
Мақаланың «Екі-ақ адамға сендім!» атты бөлімінде Мұхтар Мағауин Светқали Нұржанға кімдерге және не себепті сенгенін айтады.
«Менің «Күнделік жүргізіп көрдіңіз бе?» деген сауалымнан соң Мұхаң әңгімесін ары жалғады: «Күнделік жазу өзіңді тірілей тұзаққа түсіргенмен тең болуы мүмкін еді, ол кезде (менің жадыма Әбіш аға Кекілбаевқа: «Аға, басыңыздан не қилы оқиғалар өтті, өтіп те жатыр. Ең бір шешуші кезеңдерде атқа міндіңіз, топқа кірдіңіз, отқа түстіңіз. Сол кезеңдер жайлы білгісі келетін ұрпаққа сіздің өз аузыңызбен берілген куәлігіңіз аса құнды ғой. Жад дәптерінде ол жайлардың бәрі бірдей таңбаланып қалуы мүмкін емес, ақпараттар дәуірінің қара тасқыны көп нәрсені адам санасынан әп-сәтте шайып үлгеруі мүмкін. Сондықтан арнайы күнделік жүргізіп отырасыз ба?» – деп сауал қойғаным, ағамның: «Күнделік жүргізу – өзіңді өз қолыңмен қақпанға түсіріп, орға жығу ғой…» – деген қысқа ғана жауабы оралды). Алдыңғы ағаларымдай аса үрейлі болмаса да, менің де өмірім қатерлі өткелдің үстінде өтті. Әр сөзіңді абайлап айтып, әр қадамыңды аңдап баспасаң, – отарлық жүйе ешкімді, әрине, оның ішінде, – Ұлт мұратын ту қылып жүргеніңді білсе, аямайтын. Сондықтан «кішкентайдан бірге өскен» достардың өзіне күмән-күдікпен қарауға мәжбүр болдым. 1986 жылғы Желтоқсан дүрбелеңінде біраз дүниелерімді жоюға тура келді. Құданың құдіреті, алғашқы әңгімелерімнің бірі – ашаршылық туралы «Бір уыс бидай» атты әңгімемді жойдым дегем, оның ең ілкі түпнұсқасы сақталып қалыпты...
Мен өмірімде екі-ақ адамға сендім, қазақта – Әбішке, екіншісі чуваш жазушысы Юхма Мишшиге! Әбіштің жайы белгілі, ол екеуміздің мақсат-мұратымыз әуелден бір-тін. Ал чуваш дос та арыға салсаң, түркілік туыстығы бар, беріге келсең, қалам мен досқа адалдығы өз алдына, ол да біздің қазақ сияқты, тағдыры қазақтан да ауыр отар елдің өкілі. Сонау советтік 70-жылдардың өзінде онымен ұлт азаттығы жайлы көп сөйлесетінбіз. «Сен бақыттысың ғой, – дейтін ол мұңайып. – Ұлтанды жұртың, ұлан-ғайыр жерің, құнарлы тілің, сарқылмас салт-дәстүрің, бай тарихың, есепсіз рухани мұраларың бар...» Мен оған: «Біз – қазақ, енді елу жылдан ұзамай бодандық бұғауын үзіп, бостанға шығамыз!» – дейтінмін кесіп-пішіп. Ол: «Орыс басып қалған «целинный крайыңды» қайтесің?» – дейді. Мен: «Біздің тегімізде «бөрілік» бар. Көкжал қақпанға түссе, – сирағын шайнап қалдырып кетеді. Керек болса, біз де сөйтеміз. Солтүстік өлкені жатқа қалдырсақ та, кеудеміз бен басымызды азатқа шығарамыз. Бас пен кеуде аман болса, кейін жілігіміз толып, жалымыз тұтасқан бір шақта ол өлкелерді де қайырып аламыз!..»
Тәуелсіздіктен соң, яки 1997 жылы маған да, оған да «Түрік дүниесіне қызмет» сыйлығы бұйырып, екеуміз Ыстанбұлда жүздесіп, бұрынғы әңгімелерімізді қайта жалғадық. «Сенің сәуегейлігің айнымай және сен айтқан мерзімнен де бұрын келді. Оның үстіне солтүстік өлкелерің де өздеріңе бұйырды», – деді ол. Бірақ біздің қалдырғанымыз бен алдырғанымыз әлі де жетерлік... Дегенмен мен оптимист адаммын, тарих бір бұлқынып, азат рух бір жұлқынғанда жатта қалған қоныстарымыздың өзімізге қайтарына сенем...» – дейді жазушы.
Сондай-ақ мақаланың «Мен «советтік адам» емес едім...» атты бөлімінде жазушы ұстазы Мұхтар Әуезов жайлы сыр шертеді.
«Мұхтар аға келесі бір кепті былай қозғады: «80-ге келгенде бір жаңалық аштым (жымиды). Өзіңе мәлім, тұңғыш романым «Көкмұнарға» замандастарым мен қаламдастарым қатты шүйлікті. Алайда қалың көпшіліктің ықыласы ол шығармаға мүлде басқаша болды. Одан соң «Алдаспанға» шабуыл басталды. Мұның себебін соң білдім, батыста біреудің совет халықтары жөнінде кітабы шығады. Оны кейін мынау Едіге (ұлын нұсқады) тауып алды. Сол еңбекте «советтің қол астындағы шығыс халықтарында ұлтшылдық оянып келеді» деп, мысал ретінде менің аталмыш еңбегім көрсетіледі. Советтік КГБ-ның қырағылығы сұмдық-тын, содан мені сүргілеу мен тілгілеу басталған ғой. Әйтпесе, мінезіммен ешкімге кедергі келтірген, жат қылықтарыммен көзге түскен жерім жоқ...
Жалпы, қаламгер саяси биліктің көзқарасына тәуелді болмауы керек. Билікте бір тұлға туралы тұрақты пікір болмайды. Өйткені тұлға ылғи олардың оң жағынан шығып отыра алмайды. Өйтсе, тұлғалық қасиет қалмайды. Мысалы, француздың Луи Арагонын СССР қанша әспеттеді. Халықаралық Ленин сыйлығымен марапаттады. Ал 1968 жылғы Чехословакиядағы «тамыз толқуын» басып-жаншыған «социалистік лагерь» әрекеттеріне наразылық білдіргені сол еді, советтік идеология оны «қара есекке теріс мінгізіп» шыға келді. Кейін ымыраласқан бір тұста қайыра дәріптеді.
Бірақ мәселе маған тірелсе, мұның басқа да бір сыры бар... Мен Абай танымында, Алаш рухында тәрбиеленген жан едім. Жақында «Абай жолын» қайыра оқып шықтым. Рас, Мұхтар Әуезов менің ұстазым, ол кісі туралы бөтен әңгіме айта алмаймын... Бір оқиға есіме түсіп отыр. Дәріс үстінде партамды ұстазыма өте жақындатып қоюшы ем. Көйлегінің ішінен киген жұқа киімі, оң жақ шекесіндегі біреуі тым көлемді, қалғаны ұсақтау он екі меңі әлі көз алдымда тұр. Бір күні ұстаз: «Абайдың өмірбаянын ең алғаш жазған менмін», – деді. Сол кезде менің көмейімнен шындықтың даусы шығып кетті: «Жоқ, сіз емес. – Ұстаз маған аңтарыла бұрылды. – Абай өмірбаянын тұңғыш жазған Әлихан Бөкейхан!» Әуезов үндемеді, кейін бір қағаберісте мұндай әңгімелерді айта беруге болмайтынын еппен ескертті...
Француздың классикалық прозасын нысана қылған адам ғой, Мұхаң романдарында да бір-біріне мүлде ұқсамайтын жүздеген кейіпкерлер, таңғажайып табиғат суреттері, шеберліктің небір үлгілері бар, оны ешкім жоққа да шығара алмайды, ол мектептен аттап та, айналып та өте алмайды. Алайда саясаттың қысымынан – өзінің ұлтшыл ұстаздарын терістеу, «ұлы халық» өкілдерін әсіре дәріптеу, өсіре мадақтау бүгінгі көзге – жыртыққа жамаудай бадырайып көрініп тұр. Әйтпесе, біздің кеудеміз жоғары ұлт едік, кез келген қаңғы мұжық пен бәңгі бұзық түгілі сарыала иық төрелерін теңсінген емеспіз. Бұл қасиет, мысалы, көп шалдарымызда, оның ішінде өз әкем Мағауияда да бар-тын... Содан да болар, мен «совет адамы» деген өлшем мен мөлшерді мүлде қабылдамаған, ол қалыпқа сыймаған адаммын. Өз замандастарымның маған соншалықты жатырқай, көбіне – өшіге, тіпті, одан да шығай маңып, жауыға қарағаны да содан екен, бұл менің ашқан жаңалығым! Оның қарсысына мен де оларды бойыма шақ санамағаным анық. Жоғарыдағы «Әбішке ғана сендім» дегенімнің астарында да осы шындық жатыр...» – делінген мақалада.
Мақаланың ««Үш құрдас» хақында» атты соңғы бөлімінде Мұхтар Мағауин жазушы досы Әбіш Кекілбаевқа қатысты өкінішін бөлісті.
«Аға әңгіме үстінде Әбіш досына бірнеше рет қайрыла соқты. «Әттең, Әбіш хақында жалғыз өкінішім бар, ол Президенттің әнғамына кірмеуі керек еді. Шығармашылықпен ғана отырғанда ғой, әлі қанша дүние жазар еді деген өкініш ішімді ылғи тырнайды. Мен оның туыс-достарын түгел білем ғой: ағасы Мұқыр, екі апасы, бір қарындасы, Лебен, Ораз сынды замандастарын, бәрін етене танимын. Әбіш арқылы, ең әуелі, Маңғыстауға деген ықыласым оянды. Ерекше ықылас. 1987 жылдан бастап әулиелі мекенді әлденеше рет араладым. Шақпақ ата, Шопан ата, Бекет ата, Қарақауақ-Шүлдір – бәрін зияраттап шықтым. Маңғыстау хақында бір роман, екі хикаят жазбақ болдым. Роман – Иса-Досан бастаған «адай көтерілісі» туралы еді де, қос хикаят Балуанияз батыр мен Тарас Шевченкоға қатысты. Ол егіндер түрлі шаруалардың киіп кетуіне байланысты пісіп тұрған кезінде орылмай қалды. Әлі де жазсам ба деген ой келеді. Бірақ көп қаламгер жасы ұлғайғанда өзінің межесінен жаңылып, мөлшерін бажайлай алмай қалып жатады. Жазғанын бұрынғы деңгейінен өткізбек түгілі жеткізе алмайды. Онысын өзі білмейді, менің қаламымнан тек шедевр шығады деген астам ой аранға жығады (аға сөзіне тұздық бірнеше дәлел келтірді. – С.Н.) Мен де сондайға ұшырап қалмаймын ба деген секем бар. Ондай секемсіз тағы болмайды... Сонымен Маңғыстау хақындағы жазған көркем дүнием «Түйеші Қамбармен» шектеліп тұр әзірге...».
Осы жерде әңгімеге араластым: «Әбіш ағамнан сіз айтқан мәселе жайында сұрадым, – Мұхтар аға да, Бақытжамал жеңгем де елең ете қалды. – Досыңыздың сондағы айтқаны мынау: «Тәуелсіздіктің алас-күлес шағында Президент шақырды. Өзімен бірге қызмет істеуге ұсыныс жасады. Мен өзімнің шығармашылық жоспарларымды алға тартып, ол жоспарлар өмірлік ұстанымдарыма тікелей тәуелді екенін айтып, ұсыныстан бас тарттым. Сол кезде Президент: «Әне, сөйтесіңдер бәрің де. «Қазақ» тек тілдеріңде! Тәуелсіздік алып, соның етек-жеңін жинап, елімізге шындап еңбек етуге кірісер тұста қара бастарыңның тыныштығын ғана күйттейсіңдер!» деген ырайда ауыр сөздер айтты. Мен шымбайыма батқан осы сөздерден аттап өте алмай қалдым. Амалсыздан елімнің қара жұмысына жегілдім, саясаттың ылайлы тасқынына көмілдім...» Бақытжамал жеңгем: «Қайтсін, шегіне алмаған ғой...» деген, Мұхтар ағам біраз тұнжырап отырып барып: «Бәрібір көнбеуі керек еді. Өзіне де осы пікірлерімді кездескен жердің бәрінде де ертелі-кеш айтып жүрдім. Шара не, алды – жар, арты – қар, айналуға жері тар болды Әбіштің...».
Мен әңгіменің салмағын жеңілдеткім келіп ағаның есіне «Үш құрдас» туралы хикаясын түсіріп, қайыра айтып беруін өтіндім. Мэтр риясыз күліп алды. «Мен осыны қағазға түсірмедім, а? – деп өмірбойы қабағын бағып, кәламын танып келе жатқан жұбайына қарады. – Түсіріп қоюым керек екен. Тысы әзілмен кежімделгенмен, іші шындықпен желімделген... Иә, сонымен... Құдай-Тағаладан пәрмен болып, аналары бір мезгілде Қазақстанның үш пұшпағында үш баланы дүниеге әкеледі. Бірі – Маңғыстауда, бірі – Шыңғыстауда, бірі Алматының іргесіндегі Ұзынағашта. Мектепті бітіре сала үшеуі де көздеген мақсат-мұраттарына қарай ұмтылады. Маңғыстаудан шыққан құрдас әуелі түйемен Ақкетікке, баржамен Гурьевке, одан әуре-сарсаңға түсіп жүріп Қандыағашқа, содан соң пойызға жармасып өліп-талып Алматыға жетеді. Шыңғыстаудан шыққан құрдас та арып-ашып Аягөзге барып, одан әрмен пойызға ілініп жүріп, ол да аңсарлы Алматысының қарасын көреді. Ал ұзынағаштық құрдас таңертең шешесінің көжесіне тойып алып, автобусқа тиын төлеп, Алматыға көзді ашып-жұмғанша барады да, жоғарғы оқу орнына құжат тапсырады. Алғашқы екеуі көксеген оқуларына түседі. Өйткені олардың көкірегіне ұлт мұраты атты ұлы ұғым ұя салған. Екеуінде де: «Тірі болсам, қазаққа қызмет етпей қоймаймын!» деген биік арман бар-тын. Ал үшінші құрдас алғашқы емтиханның өзінен омпа түсіп, омақаса құлайды. Содан әлде бір алыс республикадағы «табысы көп» деген дабысы бар құрылысқа аттанады...
Шыны, мейірімді Құдай-Тағала үшеуінің де тілегін қабыл етті: алғашқы екеуі әу бастағы мұраттарына адалдық қылды, ұлтына қызмет етті. Екеуінің де адал тілеуі үшін Жаратушы талант пен білімнен кенде қылмады. Маңғыстаудан келген құрдас қана біраз мансап иеленді: Парламент басқарды, Мемлекеттік хатшы атанды. Ал үшіншісіне – аузымен құс тістеген ешбір қазаққа бұйырмаған бақ, мансап, дәулет бұйырды!..» – делінген мақалада.